Vanliga frågor

Nedan finner du svar på de vanligaste frågorna rörande användandet av vår tjänst. Om du har frågor som du inte hittar svaret på eller önskemål på något du saknar/feedback till oss kan du enkelt skriva till oss i chatten eller maila oss på support@taskrunner.se

Hur blir jag en Runner och utför uppdrag?

Läs här hur du ansöker om att bli Runner och vad det innebär att jobba för Taskrunner.

Hur vet jag hur högt mitt bud bör vara?

Det är alltid svårt att bestämma hur högt ett bud ska vara. Genom att bli anlitad och utföra flera uppdrag kommer du får en känsla för uppdragens omfång och kan därefter lägga rimliga bud. Tänk på att det alltid är bra att lägga lite lägre bud i början för att få dina första omdömen och betyg.

Hur vet jag hur mycket jag får ut på mitt bud?

När du budar får du upp en summa nedanför som visar exakt hur mycket du får ut i nettolön. Du kan klicka på “Se hur vi räknar” under summan för att se exakta avgifter och kostnader som dras (t.ex. skatt och arbetsgivaravgifter).

Är mitt bud inklusive moms?

Ja, ditt bud är allti inklusive moms och efter RUT/ROT-avdrag. Kunden ser ditt bud exakt som du lagt det, efter avdrag och inkl. moms.

Hur vet jag om jag har blivit vald för att utföra uppdraget?

Om du har blivit anlitad för ett uppdrag skickar vi ut ett mail till dig med information om det. När du blivit anlitad bör du kontakta uppdragsgivaren för att stämma av tid och datum en sista gång. Du kan kontakta uppdragsgivaren direkt via appen under fliken “Uppdragsgivare”.

Vad innebär det att tacka JA till ett uppdrag?

När du lägger ett bud på ett uppdrag ska du se det som bindande, dvs du ska hålla tid och datum öppet så att uppdragsgivaren kan välja dig. Se därför till att du fortfarande har möjlighet att hjälpa till så länge uppdraget är aktivt. Du ska alltså vara säker på att du kan hjälpa till. Får du förhinder så meddela uppdragsgivaren eller oss direkt!

Jag har frågor om ett specifikt uppdrag och vill veta mer om det?

På varje uppdrag finns en flik som heter ‘Chatt’. Där kan du enkelt skriva dina frågor direkt till uppdragsgivaren så svarar hen på samma ställe. Tänk på att aldrig skriva ut telefonnummer eller e-mailadress då detta bryter mot vår policy.

Du behöver inte lägga ett bud för att kommentera, det är dock ett krav att du har gått igenom hela vår ansökningsprocess och blivit godkänd för att detta ska fungera.

Hur får jag betalt?

Du får enkelt betalt via vår betalningspartner GigaPay. När du utfört ett uppdrag är det viktigt att du markerar det som slutfört. När detta är gjort får uppdragsgivaren en notis om att också godkänna uppdraget vilket triggar en betalning till dig som Runner. Det kan ta upp till 7 bankdagar att gå betalt men oftast går det betydligt snabbare.

Hur fungerar TaskRunners betalningssystem?

TaskRunner samarbetar med GigaPay som sköter alla utbetalningar, skatter och arbetsgivaravgifter. Eftersom vi alltid tar betalt innan det att ett uppdrag utförs kan du känna dig trygg och vet säkert att du kommer få betalt om du utfört uppdraget bra. Våra uppdragsgivare betalar enkelt in med kort och pengarna hålls låsta till dess att du som Runner utfört uppdraget. Betalningar sker helt automatiskt och är inget vi kan påverka.

Hur mycket tjänar jag som Runner?

Som Runner får man själv välja vad man vill lägga för bud på uppdragen som läggs i appen. Alla Runners budar på de uppdrag de vill och kan utföra och uppdragsgivaren väljer vem hen vill anlita.

När du budar får du upp en summa som visar nettolön på budet. Du kan se exakt hur vi räknat ut nettolönen genom att klicka på “Hur vi räknar” under budet.

Ett standardbud ligger i snitt på mellan 900 – 1 800 kr för de flesta kategorier. Kom bara ihåg att budet måste vara tillräckligt attraktivt för att uppdragsgivaren ska vilja anlita dig som Runner. TaskRunner tar f.n. en förmedlingsavgift om 12-23% på totalbeloppet.

När får jag pengarna?

När uppdraget är avklarat går du som Runner in i appen och markerar uppdraget som slutfört. När sedan uppdragsgivaren markerat uppdraget som slutfört betalas pengarna ut och finns på ditt bankkonto inom 3 – 7 bankdagar.

Om du är ett företag så fakturerar du oss för utförda uppdrag minust din Runners fee.

Vad är ROT/RUT?

Alla privatpersoner över 18 år i Sverige har rätt att utnyttja skatteavdrag för ROT- och RUT-tjänster. Detta innebär att man kan få 30% respektive 50% avdrag på priset på ROT/RUT berättigade tjänster.

Kan kunder använda ROT/RUT-avdrag på TaskRunner?

Ja, ROT/RUT-avdrag kan utnyttjas på de flesta tjänsterna som TaskRunner erbjuder. 

Hur vet jag vad jag ska lägga i bud?

När du lägger ditt bud räknar vi ut hur mycket du får ut i nettolön och du anpassar ditt bud därefter. Du kan se exakt hur vi räknar genom att klicka på “Se hur vi räknar” i pop-upen som dyker upp när du klickar “Lägg bud”.

Hur får jag mina utbetalningar för ROT/RUT-berättigade arbeten?

Du får ut dina utbetalningar i nettolön direkt efter utfört arbete. Pengarna betalas ut via egenanställningsbolaget GigaPay. Utbetalningen du får är efter skatter, avgifter och vår förmedlingsavgift. När du utför ditt första uppdrag kommer du få ett sms från GigaPay med en länk till att skapa konto. Du behöver skapa ett konto hos Gigapay för att få utebetalningar.

Är de uppdrag jag utför skattepliktig inkomst?

Nej. Du är egenanställd via GigaPay på alla uppdrag och får ut en nettolön. Det betyder att utbetalningen du får redan är efter skatt och arbetsgivaravgifter och därför behöver ej skattas på.

Hur gör man med skatter?

Varje individ har en unik skatteprofil beroende på vart man bor och vad man har för inkomster. Olika belopp medför även olika skattekonsekvenser. Det är upp till dig som Runner att själv ta reda på vad som gäller och att deklarera dina inkomster. Läs mer om detta här eller på skatteverkets hemsida.

Kan jag ta flera uppdrag på samma dag?

Visst kan du det! Så länge jobben kan utföras inom bestämd tidsram. Tänk på att dina betyg och recensioner är beroende av att uppdragen sker i tid, så se till att du inte tar dig an mer än du kan leverera med ett leende!

Hur avböjer jag ett uppdrag som jag blivit anlitad för?

Om du redan blivit anlitad så går det inte att avböja uppdraget. Du kan avböja ett uppdrag genom att ta bort ett bud du lagt, innan dess att uppdragsgivaren valt just dig. Det är därför viktigt att du är säker på att du kan utföra uppdraget innan du lägger ett bud. Om något oväntat skulle inträffa ber vi dig kontakta uppdragsgivaren och försöka ändra tid och datum. Om detta inte går kan du även kontakta oss via chatten eller genom att mejla oss på support@taskrunner.se så försöker vi hjälpa dig!

Hur avslutar jag mitt konto?

Om du vill avsluta ditt konto kontaktar du oss via mail: support@taskrunner.se Vi ser till att inaktivera din profil helt.

Viktiga riktlinjer under Coronavirusets spridning

På grund av den stora spridningen av Coronaviruset (COVID-19), har vi på TaskRunner tagit fram några riktlinjer för våra kunders och Runners hälsa. Det är viktigt att vi under denna tid tar hand om varandra och kontinuerligt följer rekommendationer från Folkhälsomyndigheten.

Till alla våra Runners:

Vi ber dig att vänligen, för allas skull, förhålla dig till dessa riktlinjer när du ska ut på uppdrag.

1.Känner du dig sjuk?

Vid symptom, även milda, är det bra ifall du bokar om ditt uppdrag och stannar hemma. Kontakta din kund och meddela dem om det. För avbokningar kontaktar du oss på support@taskrunner.se.

2.Har du varit i en riskzon?

Om du har varit i någon av de länder med hög riskzon de senaste 14 dagarna är det bra att du stannar hemma de närmsta två veckorna och utför inga uppdrag under den tiden.

3.Dubbelkolla med kunden

Vid bokning av uppdrag, kontrollfråga kunden om de befunnit sig i någon riskzon de senaste 14 dagarna eller känner av några symptom.

4.Undvik kontakt och håll avstånd

Skaka inte hand med kunden och håll ett avstånd på minst 1 meter under uppdragets gång. Tänk även på att röra så få saker som möjligt hemma hos kunden.

5.Tvätta och desinfektera händerna

Det är viktigt att du tvättar och desinfekterar händer vid början och slutet av varje uppdrag.


Har du några frågor kan du kontakta oss via mejl på support@taskrunner.se