Vanliga frågor – Uppdragsgivare

Nedan har vi samlat svaren till de vanligaste frågorna för dig som kund. Hittar du inte svar på det du söker är du välkommen att kontakta oss på support-chatten eller mejla på support@taskrunner.se 

Hur avslutar jag mitt konto?

Om du vill avsluta ditt konto kontaktar du oss via mail: support@taskrunner.se Vi ser till att inaktivera din profil helt.

Vem kan se mina personliga uppgifter?

Vi är måna om att skydda din identitet och personliga uppgifter därför visar vi endast ditt förnamn samt första bokstaven i ditt efternamn. Det är först när du anlitar en Runner för ditt uppdrag som vi delar kontaktuppgifter (telefonnummer och e-mail)

Kostar det något att skapa ett uppdrag och göra en förfrågan?

Nej, det kostar ingenting för dig som lägger ut en förfrågan om hjälp. Du betalar först när du hittat och anlitat en Runner som passar för just ditt uppdrag.

Hur lägger jag upp ett uppdrag?

Du lägger snabbt och enkelt ut ett uppdrag helt kostnadsfritt genom att ladda ned appen “TaskRunner – Få jobbet gjort” och klickar på knappen “Skapa uppdrag”. Appen finns att ladda ned på App Store och Google Play.

  1. Välj den kategori som stämmer bäst överens med vad du vill ha hjälp med
  2. Ange en beskrivning av uppdraget och ta en bild (frivilligt)
  3. Bestäm var och när du vill ha det utfört
  4. Sätt ett pris som speglar det du är beredd att betala för uppdraget eller välj att ta emot bud – voila, ditt uppdrag kommer nu att skapas och du kan luta dig tillbaka i lugn och ro tills någon av våra Runners lägger ett bud.

Hur vet jag när en Runner kan hjälpa mig?

När du har lagt upp ett uppdrag får du inom kort svar av olika Runners (personer som utför uppdrag) i närheten som ber om att få utföra just ditt uppdrag. Du får notifikationer när Runners lägger bud, så tänk att ha dessa påslagna för appen. Du kan därefter i lugn och ro kolla upp vilken Runner som passar ditt uppdrag bäst. Du kan klicka på deras profilbild för att läsa mer om dem samt se vilka omdömen och betyg dem fått från tidigare uppdragsgivare.

Hur lång tid tar det att få svar från Runners som vill utföra mitt uppdrag?

Det beror på karaktären av uppdraget du lagt ut men i de flesta fallen brukar man ha svar inom några minuter. Vi växer just nu väldigt snabbt och får kontinuerligt in fler Runners med nya kompetenser.

Kan jag anlita flera personer?

Du kan skriva i din förfrågan/beskrivning att du söker flera personer (t.ex. 2 personer krävs för bärhjälp), men betalningen går till en person. Dem får därefter dela pengarna sinsemellan.

Hur vet jag om en Runner har kompetensen som krävs?

Varje Runner får i sin profil lämna en beskrivning av sig själv och sina kompetenser. När Runnern har utfört sitt första uppdrag kan uppdragsgivaren intyga att Runnerns kompetenser stämmer genom att ge ett betyg och ett omdöme.

Hur vet jag att jag kan lita på min Runner?

Alla våra Runners måste genomgå en 3-stegs process där de intervjuas i person eller per telefon, lämnar personuppgifter och ID samt bild. På så sätt ser vi till att alla Runners som kan buda på dina uppdrag är verifierade. Om en Runner skulle missköta sig blir han eller hon avstängd. Genom vår betygsättning och omdömen kan du se vad andra personer tycker om Runnern du funderar på att anlita. Med goda omdömen och högt betygsgenomsnitt kan du känna dig trygg.

Hur kontaktar jag en Runner som kan hjälpa mig?

Inne på uppdraget i appen, under fliken ‘Bud’ kan du se de personer som anmält sig för att hjälpa till. Innan du väljer någon av dessa kan du ställa frågor och kontakta dem via en chatt som återfinnes under fliken ‘Chatt’. För att välja en Runner klickar du enkelt på knappen “Anlita” under personens profilbild. När du valt att anlita någon ombedes du att deponera pengarna på ett klientmedelskonto, som hålls i tryggt förvar och betalas ut till din Runner först när du är nöjd och jobbet är utfört. När du väl valt en person får du dennes kontaktuppgifter.

När får jag ett bud?

I samma stund som du skapar ditt uppdrag går en notifikation ut till Runners i närheten som omedelbart kan lägga bud och kommentera på uppdraget. Responstiden brukar bero på var man befinner sig, men det är inte ovanligt att Runners börjar buda på uppdraget inom en halvtimme och att uppdraget är tilldelat redan efter en timme.

Hur höga kommer buden att vara?

Då de flesta uppdrag skiljer sig åt på något sätt är det svårt att sätta en prislapp på varje typ av uppdrag. Du hittar en ungefärlig prisindikation för de olika kategorierna här.

Varför får jag inga bud på mitt uppdrag?

Att du inte får några bud på ditt uppdrag kan bero på området du befinner dig i. Vi är just nu störst i Stockholm, Göteborg och Malmö, vilket gör att du kanske inte får bud lika snabbt på ett uppdrag i andra delar av landet.

Vad är ROT/RUT?

Som privatperson (över 18 år) har du i Sverige rätt att utnyttja skatteavdrag för ROT- och RUT-tjänster. Detta innebär att du kan få 30% respektive 50% avdrag på priset på ROT och RUT berättigade tjänster.

Hur funkar ROT – avdrag?

Med ROT-avdraget drar vi automatiskt av 30% på priset för tjänster som kan klassas som reparation, ombyggnad, tillbyggnad eller underhåll i bostaden. Det kan gälla allt från renovering i badrum och kök till golvreparation, målning, eldragning och liknande.

Du ser exakt vilka tjänster som är ROT-berättigade i appen.För exakta villkor för ROT-avdrag vänligen besök Skatteverkets hemsida.

Hur funkar RUT – avdrag?

Med RUT-avdraget drar vi automatiskt av 50% på priset för tjänster som till exempel trädgårdshjälp, städning, flytthjälp, montering av möbler i samband med flytt, borra upp föremål (tavlor, gardinstång, armaturer mm) på vägg, reparation av vitvaror, IT-hjälp i hemmet med mera.

Du ser exakt vilka tjänster som är RUT-berättigade i appen.

För exakta villkor för RUT-avdrag vänligen besök Skatteverkets hemsida.

Kan jag använda mig av ROT/RUT när jag beställer tjänster via TaskRunner?

Ja, de flesta av de tjänster vi erbjuder är berättigande för antagligen ROT – eller RUT-avdraget. Du ser vilket avdrag som gäller för vilken tjänst i appen.

Hur kan jag använda mig av ROT-avdrag på TaskRunner?

När du anlitar en Runner kommer du till en skärm som heter “Använd ROT-avdrag”. På den skärmen behöver du klicka i “Jag vill använda ROT-avdrag” och fylla i information som krävs av Skatteverket, för att göra ROT-ansökan. 

Dessa uppgifter är bland annat:

  • Personnummer. 
  • Fastighetsbeteckning om arbetet gäller villa 
  • Bostadsrättsföreningens organisationsnummer och lägenhetsnummer om arbetet gäller en bostadsrätt.

Hur kan jag använda mig av RUT-avdrag på TaskRunner?

När du anlitar en Runner kommer du till en skärm som heter “Använd RUT-avdrag”. På den skärmen behöver du klicka i “Jag vill använda RUT-avdrag” och fylla i information som krävs av Skatteverket, för att göra ROT-ansökan. 

Dessa uppgifter krävs:

  • Personnummer. 

Behöver jag skicka in ROT/RUT-ansökan själv?

Nej, vi tar hand om det automatiskt. Du behöver endast klicka i att du vill använda ROT-eller RUT avdrag och fylla i de uppgifter som krävs.

Vad händer om min ROT/RUT-ansökan blir avslagen?

Om ROT/RUT-ansökan blir avslagen kommer vi skicka en faktura till dig. Du är då skyldig att betala den resterande summan. 

Hur vet jag om jag har rätt till ROT/RUT-avdrag.

Du kan kolla upp om du har rätt till ROT/RUT-avdrag på Skatteverkets hemsida.

Kan jag använda ROT/RUT för mitt företag?

Nej, endast privatpersoner kan använda sig av ROT- och RUT-avdrag. 

Hur betalar man?

När du valt en Runner genom att klicka på “Anlita” betalar du enkelt in pengarna via kort till ett klientmedelskonto där pengarna hålls i tryggt förvar till dess att du är nöjd med utförandet av ditt uppdrag. Vi tillhandahåller denna lösning efter önskemål från våra kunder. Vår samarbetspartner; Stripe håller pengarna i säkerhet till dess att båda parter har fullföljt sina förpliktelser. Betalningen sker enkelt och säkert via vår app. Om Runnern mot all förmodan inte skulle dyka upp får du självklart pengarna tillbaka.

Hur mycket bör jag betala?

Du väljer själv vilket pris du är villig att betala. För att öka antalet Runners som blir intresserade av att utföra ditt uppdrag bör du prissätta uppdraget på en rimlig nivå. Ett tips är att estimera hur många timmar du tror att det tar och vad du är villig att betala per timme.

Varför måste jag betala i förväg?

För att alla ska känna sig trygga har TaskRunner som policy att man betalar in pengarna till oss och att vi håller dem tills uppdraget är utfört. Först då betalas summan ut till den Runner du valt att anlita. I och med detta system behöver en uppdragsgivare aldrig betala för ett uppdrag som inte blev utfört och Runnern får en garanti på att pengar betalas ut för ett utfört uppdrag. Dessutom är förskottsbetalningen nödvändig för att vi ska kunna tillhandahålla en försäkring för Runnern och uppdragsgivarens egendom under uppdraget.

Hur gör man med skatter?

Du kan vara lugn, vi betalar skatt och arbetsgivaravgifter för alla utförda uppdrag av frilansare. I det fall ett företag utfört uppdraget så betalar företaget (samtliga med F-skatt) arbetsgivaravgifter och skatter. Vi löser och RUT/ROT-avdraget åt dig så att du slipper administrationen med detta.

Vad gör jag om Runnern som ska utföra mitt uppdrag får förhinder eller om jag inte får tag på min Runner?

Om du av någon anledning inte kan få tag på din Runner eller personen inte kan komma så bör du maila oss på support@taskrunner.se Då försöker vi hitta en annan Runner omgående.

Kan jag börja utföra uppdrag om jag redan registrerat mig som uppdragsgivare?

Ja, det kan ansöka om att bli en Runner genom att ladda ned vår app “TaskRunner – För Runners”. Du hittar den på App Store och Google Play. Väl i appen behöver du gå igenom hela ansökningsprocessen och bli godkänd av oss för att börja kunna utföra uppdrag.

Kan man avboka/ta bort ett uppdrag?

Du kan enkelt ta bort ett uppdrag om du inte får något bud eller helt enkelt ångrat dig. Det gör du genom att gå in på uppdraget i appen och sedan klicka på de tre prickarna uppe i höger hörn. Om du redan anlitat en Runner och bestämt en tid med en dem går det inte längre att avboka eller ta bort uppdraget i appen. I detta fall får du höra av dig till oss på support@taskrunner.se.

Hur markerar jag att uppdraget är utfört och godkänt?

När du fått hjälp och uppdraget är utfört, loggar du in i appen, klickar fram ditt uppdrag (enklast genom att välja ”Mina uppdrag” i bottenmenyn) och klickar på ”Markera uppdraget som slutfört”. Vid godkännandet av uppdraget kan du även betygsätta Runnern och lämna ett omdöme på deras profil. När du godkänt uppdraget förs pengarna över till Runnern.

Avbokning ska ske inom 48 timmar. Notera att du debiteras om av- eller ombokningen sker inom 24h.

Hur avslutar jag mitt konto?

Om du vill avsluta ditt konto kontaktar du oss via mail: support@taskrunner.se Vi ser till att inaktivera din profil helt.