Vanliga frågor

Viktiga riktlinjer under Coronavirusets spridning

På grund av den stora spridningen av Coronaviruset (COVID-19), har vi på TaskRunner tagit fram några riktlinjer för våra kunders och Runners hälsa. Det är viktigt att vi under denna tid tar hand om varandra och kontinuerligt följer rekommendationer från Folkhälsomyndigheten. 

Till alla våra kunder: 

Känner du dig sjuk? 

Vid symptom, även milda är det bra ifall du bokar om ditt uppdrag. Kontakta din Runner och meddela dem om det. För avbokningar kontaktar du oss på support@taskrunner.se. Vi gör en full återbetalning.

Har du varit i en riskzon?

Om du har varit i någon av de länder med hög riskzon de senaste 14 dagarna är det bra att du meddelar din Runner och skjuter upp uppdraget.

Undvik kontakt och håll avstånd 

Det är bra att vi som människor håller stort avstånd under denna tid. Skaka inte hand med din Runner och håll ett avstånd på minst 1 meter under uppdragets gång.

Våra Runners har blivit ombedda att följa samma riktlinjer och fortsätter att utföra uppdrag utifrån dessa.

Till alla våra Runners: 

Vi ber dig att vänligen, för allas skull, förhålla dig till dessa riktlinjer när du ska ut på uppdrag. 

1.Känner du dig sjuk? 

Vid symptom, även milda, är det bra ifall du bokar om ditt uppdrag och stannar hemma. Kontakta din kund och meddela dem om det. För avbokningar kontaktar du oss på support@taskrunner.se

2.Har du varit i en riskzon? 

Om du har varit i någon av de länder med hög riskzon de senaste 14 dagarna är det bra att du stannar hemma de närmsta två veckorna och utför inga uppdrag under den tiden. 

3.Dubbelkolla med kunden

Vid bokning av uppdrag, kontrollfråga kunden om de befunnit sig i någon riskzon de senaste 14 dagarna eller känner av några symptom.

4.Undvik kontakt och håll avstånd 

Skaka inte hand med kunden och håll ett avstånd på minst 1 meter under uppdragets gång. Tänk även på att röra så få saker som möjligt hemma hos kunden.

5.Tvätta och desinfektera händerna

Det är viktigt att du tvättar och desinfekterar händer vid början och slutet av varje uppdrag.


Har du några frågor kan du kontakta oss via mejl på support@taskrunner.se eller ringa på 08-87 38 87

Nedan finner du svar på de vanligaste frågorna rörande användandet av vår tjänst. Om du har frågor som du inte hittar svaret på eller önskemål på något du saknar/feedback till oss kan du enkelt skriva till oss i chatten eller maila oss på support@taskrunner.se

Generella frågor:

Hur raderar jag mitt konto?

Om du vill radera ditt konto kontaktar du oss via mail: support@taskrunner.se Vi ser till att inaktivera din profil helt.

Vem kan se mina personliga uppgifter?

Vi är måna om att skydda din identitet och personliga uppgifter därför visar vi endast ditt förnamn samt första bokstaven i ditt efternamn. Det är först när du anlitar en Runner för ditt uppdrag som vi delar kontaktuppgifter (telefonnummer och e-mail).

Frågor som rör dig som uppdragsgivare:

LÄGG UPP ETT UPPDRAG:

Kostar det något att skapa ett uppdrag och göra en förfrågan?

Nej, det kostar ingenting för dig som lägger ut en förfrågan om hjälp. Du betalar först när du hittat och anlitat en Runner som passar för just ditt uppdrag.

Hur lägger jag upp ett uppdrag?

Du lägger snabbt och enkelt ut ett uppdrag helt kostnadsfritt genom att ladda ned appen “TaskRunner – Få jobbet gjort” och klickar på knappen “Skapa uppdrag”. Appen finns att ladda ned på App Store och Google Play.

  1. Välj den kategori som stämmer bäst överens med vad du vill ha hjälp med
  2. Ange en beskrivning av uppdraget och ta en bild (frivilligt)
  3. Bestäm var och när du vill ha det utfört
  4. Sätt ett pris som speglar det du är beredd att betala för uppdraget eller välj att ta emot bud – voila, ditt uppdrag kommer nu att skapas och du kan luta dig tillbaka i lugn och ro tills någon av våra Runners lägger ett bud.

Hur vet jag när en Runner kan hjälpa mig?

När du har lagt upp ett uppdrag får du inom kort svar av olika Runners (personer som utför uppdrag) i närheten som ber om att få utföra just ditt uppdrag. Du får notifikationer när Runners lägger bud, så tänk att ha dessa påslagna för appen. Du kan därefter i lugn och ro kolla upp vilken Runner som passar ditt uppdrag bäst. Du kan klicka på deras profilbild för att läsa mer om dem samt se vilka omdömen och betyg dem fått från tidigare uppdragsgivare.

Hur lång tid tar det att få svar från Runners som vill utföra mitt uppdrag?

Det beror på karaktären av uppdraget du lagt ut men i de flesta fallen brukar man ha svar inom några minuter. Vi växer just nu väldigt snabbt och får kontinuerligt in fler Runners med nya kompetenser.

Kan jag anlita flera personer?

Du kan skriva ut i din förfrågan/beskrivning att du söker flera personer (t.ex. 2 personer krävs för bärhjälp), men betalningen går till en person. Dem får därefter dela pengarna sinsemellan.

RUNNERS:

Hur vet jag om en Runner har kompetensen som krävs?

Varje Runner får i sin profil lämna en beskrivning av sig själv och sina kompetenser. När Runnern har utfört sitt första uppdrag kan uppdragsgivaren intyga att Runnerns kompetenser stämmer genom att ge ett betyg och ett omdöme.

Hur vet jag att jag kan lita på min Runner?

Alla våra Runners måste genomgå en 3-stegs process där de intervjuas i person eller per telefon, lämnar personuppgifter och ID samt bild. På så sätt ser vi till att alla Runners som kan buda på dina uppdrag är verifierade. Om en Runner skulle missköta sig blir han eller hon avstängd. Genom vår betygsättning och omdömen kan du se vad andra personer tycker om Runnern du funderar på att anlita. Med goda omdömen och högt betygsgenomsnitt kan du känna dig trygg.

Hur kontaktar jag en Runner som kan hjälpa mig?

Inne på uppdraget i appen, under fliken ‘Bud’ kan du se de personer som anmält sig för att hjälpa till. Innan du väljer någon av dessa kan du ställa frågor och kontakta dem via en chatt som återfinnes under fliken ‘Chatt’. För att välja en Runner klickar du enkelt på knappen “Anlita” under personens profilbild. När du valt att anlita någon ombedes du att deponera pengarna på ett klientmedelskonto, som hålls i tryggt förvar och betalas ut till din Runner först när du är nöjd och jobbet är utfört. När du väl valt en person får du dennes kontaktuppgifter.

BUDSYSTEM:

När får jag ett bud?

I samma stund som du skapar ditt uppdrag går en notifikation ut till Runners i närheten som omedelbart kan lägga bud och kommentera på uppdraget. Responstiden brukar bero på var man befinner sig, men det är inte ovanligt att Runners börjar buda på uppdraget inom en halvtimme och att uppdraget är tilldelat redan efter en timme.

Hur höga kommer buden att vara?

Då de flesta uppdrag skiljer sig åt på något sätt är det svårt att sätta en prislapp på varje typ av uppdrag. Du hittar en ungefärlig prisindikation för de olika kategorierna här.

Varför får jag inga bud på mitt uppdrag?

Att du inte får några bud på ditt uppdrag kan bero på området du befinner dig i. Vi är just nu störst i Stockholm, Göteborg och Malmö, vilket gör att du kanske inte får bud lika snabbt på ett uppdrag i andra delar av landet.

BETALNING:

Hur betalar man?

När du valt en Runner genom att klicka på “Anlita” betalar du enkelt in pengarna via kort till ett klientmedelskonto där pengarna hålls i tryggt förvar till dess att du är nöjd med utförandet av ditt uppdrag. Vi tillhandahåller denna lösning efter önskemål från våra kunder. Vår samarbetspartner; Stripe håller pengarna i säkerhet till dess att båda parter har fullföljt sina förpliktelser. Betalningen sker enkelt och säkert via vår app. Om Runnern mot all förmodan inte skulle dyka upp får du självklart pengarna tillbaka.

Hur mycket bör jag betala?

Du väljer själv vilket pris du är villig att betala. För att öka antalet Runners som blir intresserade av att utföra ditt uppdrag bör du prissätta uppdraget på en rimlig nivå. Ett tips är att estimera hur många timmar du tror att det tar och vad du är villig att betala per timme.

Varför måste jag betala i förväg?

För att alla ska känna sig trygga har TaskRunner som policy att man betalar in pengarna till oss och att vi håller dem tills uppdraget är utfört. Först då betalas summan ut till den Runner du valt att anlita. I och med detta system behöver en uppdragsgivare aldrig betala för ett uppdrag som inte blev utfört och Runnern får en garanti på att pengar betalas ut för ett utfört uppdrag. Dessutom är förskottsbetalningen nödvändig för att vi ska kunna tillhandahålla en försäkring för Runnern och uppdragsgivarens egendom under uppdraget.

Hur gör man med skatter?

Så länge summan inte överstiger 10 000 SEK mellan ett och samma avtalspart (det vill säga mellan en Runner och en uppdragsgivare) per år, behöver inte uppdragsgivaren ta något ansvar för skatter eller arbetsgivaravgifter. Är summan under 1000 kr behöver du heller ej lämna någon kontrolluppgift. Det är bara att skapa ett uppdrag och låta Runnern ta hand om resten.

FRÅGOR SOM KAN UPPKOMMA UNDER UPPDRAGET:

Vad gör jag om Runnern som ska utföra mitt uppdrag får förhinder eller om jag inte får tag på min Runner?

Om du av någon anledning inte kan få tag på din Runner eller personen inte kan komma så bör du maila oss på support@taskrunner.se Då försöker vi hitta en annan Runner omgående.

Kan jag börja utföra uppdrag om jag redan registrerat mig som uppdragsgivare?

Ja, det kan ansöka om att bli en Runner genom att ladda ned vår app “TaskRunner – För Runners”. Du hittar den på App Store och Google Play. Väl i appen behöver du gå igenom hela ansökningsprocessen och bli godkänd av oss för att börja kunna utföra uppdrag.

Kan man avboka/ta bort ett uppdrag?

Du kan enkelt ta bort ett uppdrag om du inte får något bud eller helt enkelt ångrat dig. Det gör du genom att gå in på uppdraget i appen och sedan klicka på de tre prickarna uppe i höger hörn. Om du redan anlitat en Runner och bestämt en tid med en dem går det inte längre att avboka eller ta bort uppdraget i appen. I detta fall får du höra av dig till oss på support@taskrunner.se.

Hur markerar jag att uppdraget är utfört och godkänt?

När du fått hjälp och uppdraget är utfört, loggar du in i appen, klickar fram ditt uppdrag (enklast genom att välja ”Mina uppdrag” i bottenmenyn) och klickar på ”Markera uppdraget som slutfört”. Vid godkännandet av uppdraget kan du även betygsätta Runnern och lämna ett omdöme på deras profil. När du godkänt uppdraget förs pengarna över till Runnern.

Frågor som rör dig som är Runner:

BLI RUNNER:

Hur blir jag en Runner och utför uppdrag?

För att bli en Runner måste du göra en ansökan via vår app “TaskRunner – För Runners”. Du hittar appen på App Store och Google Play. För att erbjuda en så bra tjänst som möjligt kommer vi sedan att granska din ansökan och kontakta dig för en telefonintervju. Ditt ID kommer även behöva verifieras via vår betalningsleverantör Stripe. När ditt konto har godkänts av oss kommer du kunna kära igång och buda på uppdrag. Du kan leta för uppdrag i appen under “Se uppdrag” i bottenmenyn.

BLI ANLITAD:

Hur vet jag om jag har blivit vald för att utföra uppdraget?

Om du har blivit vald skickar vi ut ett mail och/eller sms till både dig och uppdragsgivaren där era respektive kontaktuppgifter finns. Ni bör sedan kontakta varandra omgående för att stämma av tid och datum en sista gång.

Vad innebär det att tacka JA till ett uppdrag?

När du lägger ett bud på ett uppdrag ska du se det som bindande, dvs du bör hålla tid och datum öppet så att uppdragsgivaren kan välja dig. Se därför till att du fortfarande har möjlighet att hjälpa till så länge uppdraget är aktivt. Du ska alltså vara säker på att du kan hjälpa till. Får du förhinder så meddela uppdragsgivaren eller oss direkt!

Jag har frågor om ett specifikt uppdrag och vill veta mer om det?

På varje uppdrag finns en flik som heter ‘Chatt’. Där kan du enkelt skriva dina frågor direkt till uppdragsgivaren så svarar han eller hon på samma ställe. Tänk på att aldrig skriva ut telefonnummer eller e-mailadress då detta bryter mot vår policy. Du behöver inte lägga ett bud för att kommentera, det är dock ett krav att du har gått igenom hela vår ansökningsprocess och blivit godkänd för att detta ska fungera.

BUD:

Hur vet jag hur högt mitt bud bör vara?

Det är alltid svårt att bestämma hur högt ett bud ska vara. Genom att bli anlitad och utföra flera uppdrag kommer du får en känsla för uppdragens omfång och kan därefter lägga rimliga bud. Tänk på att det alltid är bra att lägga lite lägre bud i början för att få dina första omdömen och betyg.

FRÅGOR SOM KAN UPPKOMMA UNDER UPPDRAGET:

Kan jag ta flera uppdrag på samma dag?

Visst kan du det! Så länge jobben kan utföras inom bestämd tidsram. Tänk på att dina betyg och recensioner är beroende av att uppdragen sker i tid, så se till att du inte tar dig an mer än du kan leverera med ett leende!

Hur avböjer jag ett uppdrag som jag blivit anlitad för?

Om du redan blivit anlitad så går det inte att avböja uppdraget. Du kan avböja ett uppdrag genom att ta bort ett bud du lagt, innan dess att uppdragsgivaren valt just dig. Det är därför viktigt att du är säker på att du kan utföra uppdraget innan du lägger ett bud. Om något oväntat skulle inträffa ber vi dig kontakta uppdragsgivaren och försöka ändra tid och datum. Om detta inte går kan du även kontakta oss via chatten eller genom att mejla oss på support@taskrunner.se så försöker vi hjälpa dig!

BETALNING:

Hur får jag betalt?

Du får enkelt betalt via vår betalningspartner Stripe. När du utfört ett uppdrag är det viktigt att du markerar det som slutfört. När detta är gjort får uppdragsgivaren en notis om att också godkänna uppdraget vilket triggar en betalning till dig som Runner. Det kan ta upp till 7 bankdagar att gå betalt men oftast går det betydligt snabbare.

Hur fungerar TaskRunners betalningssystem?

TaskRunner samarbetar med Stripe som sköter alla in- och utbetalningar. Eftersom vi alltid tar betalt innan det att ett uppdrag utförs kan du känna dig trygg och vet säkert att du kommer få betalt om du utfört uppdraget bra. Våra uppdragsgivare betalar enkelt in med kort och pengarna hålls låsta till dess att du som Runner utfört uppdraget. Betalningar sker helt automatiskt och är inget vi kan påverka.

Hur mycket tjänar jag som Runner?

Som Runner får man själv välja vad man vill lägga för bud på uppdragen som läggs i appen. Alla Runners budar på de uppdrag de vill och kan utföra och uppdragsgivaren väljer vem han eller hon vill anlita. Ett standardbud ligger i snitt på mellan 500 – 1200 kr för de flesta kategorier. Kom bara ihåg att budet måste vara tillräckligt attraktivt för att uppdragsgivaren ska vilja anlita dig som Runner. TaskRunner tar f.n. en förmedlingsavgift om 15% på totalbeloppet.

När får jag pengarna?

När uppdraget är avklarat går du som Runner in i appen och markerar uppdraget som slutfört. När sedan uppdragsgivaren markerat uppdraget som slutfört betalas pengarna ut och finns på det bankkonto du angivit i samband med att du registrerade dig inom 2 – 7 bankdagar.

Är de uppdrag jag utför skattepliktig inkomst?

Ja. Du som Runner har en skyldighet att deklarera din inkomst till skatteverket. Deklarationen är alltså inget TaskRunner bistår med utan ansvaret lämnas till dig som Runnern. Om du har några frågor kring detta är det enklaste att skriva till oss i chatten eller maila på support@taskrunner.se

Hur gör man med skatter?

Varje individ har en unik skatteprofil beroende på vart man bor och vad man har för inkomster. Olika belopp medför även olika skattekonsekvenser. Det är upp till dig som Runner att själv ta reda på vad som gäller och att deklarera dina inkomster. Läs mer om detta här eller på skatteverkets hemsida.