Vanliga frågor – För Runners

Viktiga riktlinjer under Coronavirusets spridning

På grund av den stora spridningen av Coronaviruset (COVID-19), har vi på TaskRunner tagit fram några riktlinjer för våra kunders och Runners hälsa. Det är viktigt att vi under denna tid tar hand om varandra och kontinuerligt följer rekommendationer från Folkhälsomyndigheten. 

Till alla våra kunder: 

Känner du dig sjuk? 

Vid symptom, även milda är det bra ifall du bokar om ditt uppdrag. Kontakta din Runner och meddela dem om det. För avbokningar kontaktar du oss på support@taskrunner.se. Vi gör en full återbetalning.

Har du varit i en riskzon?

Om du har varit i någon av de länder med hög riskzon de senaste 14 dagarna är det bra att du meddelar din Runner och skjuter upp uppdraget.

Undvik kontakt och håll avstånd 

Det är bra att vi som människor håller stort avstånd under denna tid. Skaka inte hand med din Runner och håll ett avstånd på minst 1 meter under uppdragets gång.

Våra Runners har blivit ombedda att följa samma riktlinjer och fortsätter att utföra uppdrag utifrån dessa.

Till alla våra Runners: 

Vi ber dig att vänligen, för allas skull, förhålla dig till dessa riktlinjer när du ska ut på uppdrag. 

1.Känner du dig sjuk? 

Vid symptom, även milda, är det bra ifall du bokar om ditt uppdrag och stannar hemma. Kontakta din kund och meddela dem om det. För avbokningar kontaktar du oss på support@taskrunner.se

2.Har du varit i en riskzon? 

Om du har varit i någon av de länder med hög riskzon de senaste 14 dagarna är det bra att du stannar hemma de närmsta två veckorna och utför inga uppdrag under den tiden. 

3.Dubbelkolla med kunden

Vid bokning av uppdrag, kontrollfråga kunden om de befunnit sig i någon riskzon de senaste 14 dagarna eller känner av några symptom.

4.Undvik kontakt och håll avstånd 

Skaka inte hand med kunden och håll ett avstånd på minst 1 meter under uppdragets gång. Tänk även på att röra så få saker som möjligt hemma hos kunden.

5.Tvätta och desinfektera händerna

Det är viktigt att du tvättar och desinfekterar händer vid början och slutet av varje uppdrag.


Har du några frågor kan du kontakta oss via mejl på support@taskrunner.se eller ringa på 08-87 38 87

Nedan finner du svar på de vanligaste frågorna rörande användandet av vår tjänst. Om du har frågor som du inte hittar svaret på eller önskemål på något du saknar/feedback till oss kan du enkelt skriva till oss i chatten eller maila oss på support@taskrunner.se

Frågor som rör dig som är Runner:

Generella frågor:

Hur avslutar jag mitt konto?

Om du vill avsluta ditt konto kontaktar du oss via mail: support@taskrunner.se Vi ser till att inaktivera din profil helt.

BLI RUNNER:

Hur blir jag en Runner och utför uppdrag?

För att bli en Runner måste du göra en ansökan via vår app “TaskRunner – För Runners”. Du hittar appen på App Store och Google Play. För att erbjuda en så bra tjänst som möjligt kommer vi sedan att granska din ansökan och kontakta dig för en telefonintervju. Ditt ID kommer även behöva verifieras via vår betalningsleverantör Stripe. När ditt konto har godkänts av oss kommer du kunna kära igång och buda på uppdrag. Du kan leta för uppdrag i appen under “Se uppdrag” i bottenmenyn.

BLI ANLITAD:

Hur vet jag om jag har blivit vald för att utföra uppdraget?

Om du har blivit vald skickar vi ut ett mail och/eller sms till både dig och uppdragsgivaren där era respektive kontaktuppgifter finns. Ni bör sedan kontakta varandra omgående för att stämma av tid och datum en sista gång.

Vad innebär det att tacka JA till ett uppdrag?

När du lägger ett bud på ett uppdrag ska du se det som bindande, dvs du bör hålla tid och datum öppet så att uppdragsgivaren kan välja dig. Se därför till att du fortfarande har möjlighet att hjälpa till så länge uppdraget är aktivt. Du ska alltså vara säker på att du kan hjälpa till. Får du förhinder så meddela uppdragsgivaren eller oss direkt!

Jag har frågor om ett specifikt uppdrag och vill veta mer om det?

På varje uppdrag finns en flik som heter ‘Chatt’. Där kan du enkelt skriva dina frågor direkt till uppdragsgivaren så svarar han eller hon på samma ställe. Tänk på att aldrig skriva ut telefonnummer eller e-mailadress då detta bryter mot vår policy. Du behöver inte lägga ett bud för att kommentera, det är dock ett krav att du har gått igenom hela vår ansökningsprocess och blivit godkänd för att detta ska fungera.

BUD:

Hur vet jag hur högt mitt bud bör vara?

Det är alltid svårt att bestämma hur högt ett bud ska vara. Genom att bli anlitad och utföra flera uppdrag kommer du får en känsla för uppdragens omfång och kan därefter lägga rimliga bud. Tänk på att det alltid är bra att lägga lite lägre bud i början för att få dina första omdömen och betyg.

FRÅGOR SOM KAN UPPKOMMA UNDER UPPDRAGET:

Kan jag ta flera uppdrag på samma dag?

Visst kan du det! Så länge jobben kan utföras inom bestämd tidsram. Tänk på att dina betyg och recensioner är beroende av att uppdragen sker i tid, så se till att du inte tar dig an mer än du kan leverera med ett leende!

Hur avböjer jag ett uppdrag som jag blivit anlitad för?

Om du redan blivit anlitad så går det inte att avböja uppdraget. Du kan avböja ett uppdrag genom att ta bort ett bud du lagt, innan dess att uppdragsgivaren valt just dig. Det är därför viktigt att du är säker på att du kan utföra uppdraget innan du lägger ett bud. Om något oväntat skulle inträffa ber vi dig kontakta uppdragsgivaren och försöka ändra tid och datum. Om detta inte går kan du även kontakta oss via chatten eller genom att mejla oss på support@taskrunner.se så försöker vi hjälpa dig!

BETALNING:

Hur får jag betalt?

Du får enkelt betalt via vår betalningspartner Stripe. När du utfört ett uppdrag är det viktigt att du markerar det som slutfört. När detta är gjort får uppdragsgivaren en notis om att också godkänna uppdraget vilket triggar en betalning till dig som Runner. Det kan ta upp till 7 bankdagar att gå betalt men oftast går det betydligt snabbare.

Hur fungerar TaskRunners betalningssystem?

TaskRunner samarbetar med Stripe som sköter alla in- och utbetalningar. Eftersom vi alltid tar betalt innan det att ett uppdrag utförs kan du känna dig trygg och vet säkert att du kommer få betalt om du utfört uppdraget bra. Våra uppdragsgivare betalar enkelt in med kort och pengarna hålls låsta till dess att du som Runner utfört uppdraget. Betalningar sker helt automatiskt och är inget vi kan påverka.

Hur mycket tjänar jag som Runner?

Som Runner får man själv välja vad man vill lägga för bud på uppdragen som läggs i appen. Alla Runners budar på de uppdrag de vill och kan utföra och uppdragsgivaren väljer vem han eller hon vill anlita. Ett standardbud ligger i snitt på mellan 500 – 1200 kr för de flesta kategorier. Kom bara ihåg att budet måste vara tillräckligt attraktivt för att uppdragsgivaren ska vilja anlita dig som Runner. TaskRunner tar f.n. en förmedlingsavgift om 19% på totalbeloppet.

När får jag pengarna?

När uppdraget är avklarat går du som Runner in i appen och markerar uppdraget som slutfört. När sedan uppdragsgivaren markerat uppdraget som slutfört betalas pengarna ut och finns på det bankkonto du angivit i samband med att du registrerade dig inom 2 – 7 bankdagar.

Är de uppdrag jag utför skattepliktig inkomst?

Ja. Du som Runner har en skyldighet att deklarera din inkomst till skatteverket. Deklarationen är alltså inget TaskRunner bistår med utan ansvaret lämnas till dig som Runnern. Om du har några frågor kring detta är det enklaste att skriva till oss i chatten eller maila på support@taskrunner.se

Hur gör man med skatter?

Varje individ har en unik skatteprofil beroende på vart man bor och vad man har för inkomster. Olika belopp medför även olika skattekonsekvenser. Det är upp till dig som Runner att själv ta reda på vad som gäller och att deklarera dina inkomster. Läs mer om detta här eller på skatteverkets hemsida.